Home / Dieta / Dieta wspomagająca płodność
dieta

Dieta wspomagająca płodność

Dieta ma istotny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niektóre składniki odżywcze znajdujące się w naszym codziennym menu mogą korzystnie wpływać choćby na płodność. Jaką dietę prowadzić, aby skutecznie ją wspomagać?

Dobrze zbilansowana dieta

Największe szanse na poczęcie dziecka mają pary, które prowadzą zdrowy tryb życia, bez używek, uprawiają sport i dbają by dieta płodności była ważną częścią życia codziennego . Musimy dbać o to, aby w naszej diecie znalazły się wszystkie najważniejsze składniki odżywcze.

Witaminy dla zwiększenia płodności

Przyszli rodzice powinni tak konstruować swój codzienny jadłospis, by znalazły się w nim produkty będące cennym źródłem takich witamin jak:

  • Witamina A – bierze udział w produkcji żeńskich hormonów, jako przeciwutleniacz i ma wpływ na prawidłową produkcję i ruchliwość plemników. Znajduje się w pełnotłustym mleku, maśle, produktach mleczarskich, w wątrobie oraz w tłustych rybach morskich i w tranie. Ponadto również w dyni, marchwi, szpinaku, morelach, pomidorach, śliwkach, sałacie, czy zielonej pietruszce.
  • Witamina C – ważna dla zachowania odporności organizmu. Jest antyoksydantem, który wpływa u kobiety na prawidłową budowę endometrium i fazę lutealną. U mężczyzn zapobiega uszkodzeniom DNA plemników, a jej niedobór skutkuje mniejszą ruchliwością oraz spadkiem liczby plemników. Jej źródłem są cytrusy, aronia, dzika róża, czerwona papryka, brokuły, czarna porzeczka czy natka pietruszki.
  • Witamina E – zwana witaminą płodności. Odpowiednia suplementacja witaminy E ma dobroczynny wpływ na owulację, rozwój komórek płciowych oraz zarodka. Jej niedobór w organizmie kobiety powoduje zmniejszenie wydzielania hormonu gonadotropowego, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie narządów rodnych. Witamina E odpowiada też za odpowiednią budowę endometrium, a także pomaga uniknąć poronień. Niedobór witaminy E u mężczyzn prowadzi do zmniejszenia aktywności i długości życia plemników i negatywnie wpływa na potencję. Witaminę E znajdziemy w olejach roślinnych, margarynie, orzechach laskowych, żółtkach jajek, warzywach liściastych i natce pietruszki.
  • Witaminy z grupy B:

– B1 – normuje przebieg owulacji i jest pomocna przy zagnieżdżaniu się zarodka;

– B5 – zapewnia prawidłowy rozwój endometrium u kobiety;

– B6 (kwas pantotenowy) – jest niezbędna do produkcji hormonów żeńskich i stosowana leczniczo do pobudzenia fazy lutealnej i wzrostu progesteronu;

– B9 (kwas foliowy) – wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka i zapobiega jego wadom, wpływa na powstawanie ciałek krwi, dotlenienie tkanek oraz na zwiększoną ruchliwość plemników. Kwas foliowy można uzupełniać poprzez suplementy, albo urozmaicając posiłki o owoce cytrusowe, warzywa liściaste, brokuły, wątrobę, produkty zbożowe pełnoziarniste oraz drożdże.

– B12 – jej niedobór może być przyczyną nawracających poronień. Może także prowadzić do niepowodzeń implantacji zarodka oraz zaburzeń owulacji.

Ważne mikroelementy i składniki odżywcze w diecie przyszłych rodziców

W diecie wspomagającej płodność, powinny się znaleźć nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na funkcjonowanie narządów rozrodczych. Ich źródłem są przede wszystkim ryby morskie, oleje roślinne oraz awokado. Zaleca się, aby kobieta na 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę spożywała około 700-1000 mg nienasyconych kwasów tłuszczowych na dzień.

Z diety nie można wykluczyć dobroczynnych tłuszczy. Naukowcy wskazują, że spożywany regularnie pełnotłusty nabiał zmniejsza o 22 proc. ryzyko niepłodności owulacyjnej. Brak tłuszczu wpływa na modyfikację składu hormonalnego organizmu człowieka. Zmniejsza się ilość hormonów żeńskich, a zwiększa udział testosteronu, co zaburza owulację.

Dobroczynnie na płodność będą wpływać produkty bogate w żelazo, selen i cynk. Żelazo zapobiegnie niedokrwistości i osłabieniu organizmu. Składnik ten odpowiedzialny jest za prawidłowe funkcjonowanie komórki jajowej i zarodka. W dużych ilościach znajduje się w wątrobie, sercu, czerwonym mięsie, w rybach, burakach, natce pietruszki, suszonych morelach, roślinach strączkowych i w orzechach.

Selen jest niezbędnym składnikiem do produkcji nasienia. Korzystnie wpływa także na potencję. . Z kolei cynk wpływa na funkcjonowanie narządów płciowych mężczyzny. Jeśli tego pierwiastka w organizmie jest zbyt mało, zmniejsza się objętość nasienia i poziom testosteronu. Źródłem cynku są nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, jaja, mięso, mleko, produkty mleczne i pieczywo razowe.

Dobra dieta – większe szanse na dziecko

Dieta składająca się ze wspominanych witamin: A, z grupy B, C i z selenu, cynku i żelaza, nienasyconych kwasów tłuszczowych i dobroczynnych tłuszczy pozwoli na podniesienie poziomu płodności człowieka i zwiększy szanse na poczęcie zdrowego dziecka

Sprawdź również!

cukier

Czy wszystkie napoje energetyczne są niezdrowe?

Zawarte w napojach energetycznych składniki szybko dodają energii, ale istnieje wiele doniesień na temat tego, …

Dodaj komentarz